23 Mayıs 2010 Pazar

süttozu...

...
cemal süreya'nın ''afyon garındaki'' adlı şiirinde süttozunun farklı bir kullanılışına tanık oluruz :

''ayfon garındaki küçük kızı anımsa , hani ,
trene binerken papuçlarını çıkarmıştı
varto depremini düşün , yardım olarak batı'dan
gönderilmiş bir kutu süttozunu ve sütyeni

adam süttozuyla evinin duvarlarını badana etmişti ,
karısıysa saklamıştı ne olduğunu bilmediği sütyeni ,
kulaklık olarak kullanmayı düşünüyordu onu kışın
tanrım , gerçekten çocukluk günlerinizde mi ?...

eşiklere oturmuş bir dolu insan
keşke yalnız bunun için sevseydim seni ''

dersim sürgünü bir ailenin en küçük çocuğu olan cemal süreya kendisiyle yapılan bir söyleşide konserve fabrikasında işçi olarak çalışan bir arkadaşını anımsar :

''osman ağabey bir filmi anlatırken eski filmlerden aklında kalan bazı sahnelerden söz ederdi . böylece eski film de yenisine eklenirdi . birden elini dudağının ucuna götürüp ''geronimo'' derdi . belli ki geronimo , daha önce görmüş olduğu bir filmdeki kötü adamın adıdır . ayrıca biraz da korku filminden çıkıp gelmiş bir adam gibidir . ürpererek birbirimize bakardık : geronimo !...''

apacheler'in reisi olan geronimo'nun adını ben de ilk kez babamdan duymuştum . görmüş olduğu bir filmde ormanda gezinen kovboyun ağzındaki şarkıyı söylerdi :

''maymunların kralı
geronimo nerdesin
karnım ziller çalıyor
yesem seni nedersin?''

tam o sırada ağaçların arasından kızılderililerin çıktığını analatan babam , kovboyun düştüğü komik durumu gülümseyerek ve de hiç usanmadan defalarca taklit ederdi...

ilkokul sıralarında içtiğim süttozlarının ardındaki gerçeği arama çabamda bir kızılderili gibi iz sürdüm kitapların , dergilerin sayfaları arasında...

bir yaz akşamı , boğaz'ın ortasındaki kız kulesi'nin beyaz duvarında kızılderililerin vahşi olarak gösterildiği bir kovboy filmi izlediğinizi düşleyin . işte , o an , omuzunuza konan bir martı kulağınıza şunları söyleyecektir :

''kız kulesi'ne de bakıyorsun , kızılderililere de... ama gerçeği göremiyorsun... gel benimle''

gidip gitmemek sizin elinizde !


''sunay akın''
''kız kulesi'ndeki kızılderili'' adlı kitaptan

Hiç yorum yok:

birleşin...

çıktı bir gün bir aydın sakalları arasında saklanmış ağzıyla konuştu işçilerle anlattı gerçeği dedi ben memnunum hâlimden ama üzüyor beni s...